Bibliografie > Zelfstandige publicaties


RESERVAAT


BOONTJES VERZAMELDE RESERVATEN

(Grote ABC nr 24)

ABC-Boeken, Amsterdam, [oktober] MCMLXV [= 1965]

Paperback, 303 p., 13 x 20 cm.

 

p. [4]: Omslag: David Houthuyse

p. 5: Inhoud [Herdruk: 01.09-RESERVAAT I, 01.10-RESERVAAT 2, 01.14-RESERVAAT 3, 01.19-RESERVAAT 4 en

01.21-RESERVAAT 5]

Achterplat: Van 1954 tot en met 1957 zijn ze bij ons verschenen: vijf Boekvinkjes van het eenmanstijdschrift, waarin Boon kernachtige signalementen en fresco's gaf van personen en dingen, die hij liefheeft of waartegen hij zijn koude oorlog voert. Boon geeft navrante portretten van filmsterren, pin-up girls, grote geldverdieners, steden en uitvindingen. Lollo's in spons, Stad Brussel in oerwoud, Zon in zakken, Over snobs, Brieven uit cel 105, zijn enkele titels, die boven de schotschriften in deze Boonse reservaten prijken. Door alle cynisme heen echter filtert Boon óók zijn dromen over een betere toekomst. Dit eigensoortige eenmanstijdschrift is een soort synchronische collectiviteitsroman van een anti-individualist.

Reservaat zit vol reacties op actuele gebeurtenissen, betogen, kreten, zelfgesprekken, protesten, vloeken, commentaren. Hortend van verontwaardiging, geladen met een tegendraadse liefde voor het leven is Boon in de Reservaten op zijn boeiendst en op zijn best, of hij nu kranteknipsels bespreekt, over het leed van de naamlozen uit de massa mijmert of een pleidooi houdt voor zijn geliefde Jean Genet.

Louis Paul Boon, die zijn roem in onze letteren vooral dankt aan sociaal-opstandige romans en verhalen, heeft altijd met de vorm van zijn proza geëxperimenteerd. Actualiteit van inhoud, directheid van expressie, staan in zijn werk steeds vóórop.

 

 

1974 [april]: 2e druk:

Uitgeverij De Arbeiderspers/Em. Querido's Uitgeverij B.V., Amsterdam

(Grote ABC nr 24)

Paperback, 303 p., 12,5 x 20 cm.

 

p. [4]: Omslag: Wout Muller

Achterplat: Van 1954 tot en met 1957 zijn ze bij ons verschenen: vijf Boekvinkjes van het eenmanstijdschrift waarin Boon kernachtige en strijdbare signalementen gaf van mensen en dingen die hij liefheeft of waartegen hij zijn kleine koude oorlog voert. Navrante portretten van filmsterren, pin-up girls, grote geldverdieners, naast fresco's steden, industriële omwentelingen en uitvindingen die de waarheden van gisteren omver werpen. Lollo's in spons, Stad Brussel in [sic] oerwoud, Zon in zakken, Over snobs en Brieven uit cel 105 zijn enkele titels boven de schotschriften in Boontjes reservaten. Natuurlijk schildert Boontje er ook weer zijn dromen in over een betere toekomst, begeleid van een illusieloze ironie die dit unieke eenmanstijdschrift maakte tot een collectiviteitsroman van de pure anti-individualist.

Hortend van verontwaardiging, geladen met een tegendraadse liefde voor het leven is Boon in Reservaat op zijn boeiendst en op zijn best, of hij nu kranteknipsels bespreekt, over het leed van de naamlozen uit de massa mijmert, of een pleidooi houdt voor Jean Genet. De meester van dit boek vol reacties op actuele gebeur-tenissen, betogen, kreten, protesten, vloeken en commentaren, mag met recht vergeleken worden met auteurs als Céline, Kraus, Heine en Nietzsche.

* Een als gedrevene en om zijn weergaloze scheppingskracht unieke verschijning in de Nederlandse literatuur - Moderne encyclopedie der wereldliteratuur

 





terug